2019: “N-VA in de gemeenteraad”

Op 27 december 2019

Beste Harelbekenaar

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 belandden we met de N-VA op de oppositiebanken in Harelbeke. Sp.a/Groen en CD&V beslisten om samen een ander beleid te gaan voeren de komende zes jaar. Dit werd onlangs duidelijk bevestigd bij de aankondiging van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025. De belastingen werden verhoogd, toekomstige investeringen in infrastructuur zijn tot op heden onduidelijk en er is weinig oog en visie voor welvaartscreatie en ons nieuw marktcentrum. Kortom: werk aan de winkel!

Met de N-VA voeren we constructief oppositie. Pijnpunten aanbrengen en verstandige oplossingen op tafel leggen. Hieronder sommen wij tien punten op van ons oppositiewerk het afgelopen jaar. We zijn ervan overtuigd dat u op de hoogte moet zijn van ons politiek werk. Ook in 2020 zullen onze gemeenteraadsleden weer het volle van zichzelf geven om van Harelbeke een betere stad te maken.

Het sluikstortprobleem

Harelbeke kampt met een sluikstortprobleem, voornamelijk bij glas- en kledijcontainers. Dit is asociaal gedrag dat kordaat moet aangepakt worden. Wij vroegen het stadsbestuur de camerabewaking op te drijven, hogere GAS-boetes voor hardnekkige sluikstorters en op zoek te gaan naar lokale wijkwachters die een oogje in het zeil houden.

De camerabewaking werd intussen wat opgedreven en er werden een aantal flankerende maatregelen genomen zoals het groeperen van containers, maar het kan en moet nog beter. Wij blijven aandringen op strengere controle om sluikstorters geen kans meer te geven.

Paviljoen aan de Leie: te duur!

Al enkele maanden geleden hebben we het stadsbestuur gewaarschuwd voor de te hoog oplopende kost van het paviljoen aan de Leie. Uiteindelijk besliste het stadsbestuur in november om het project af te voeren. De prijs liep namelijk al op tot zo’n 750.000 euro. Geld die aan veel nuttigere zaken kan besteed worden.

Met de N-VA blijven we voorstander om op de nieuwe Leieboorden een zaak of terras in te richten. Maar dit hoeft helemaal geen luxeproject te zijn. Zo kan dit gelinkt worden aan een van de nieuwe horecazaken die er komt, of zelfs aan het woonzorgcentrum Ceder aan de Leie.

Invoering vreemdelingentaks

Sp.a/Groen en CD&V beslisten om heel wat heffingen te verhogen om de stadskas te spijzen. De invoer van een retributie op de aanvraag van een verblijfskaart van beperkte duur, in de volksmond ook wel de vreemdelingentaks genoemd, was voor dit stadsbestuur echter een brug te ver.

Nochtans is het heffen van zo’n retributie billijk en rechtvaardig als je ziet welke extra administratieve kosten gepaard gaan met het vernieuwen, vervangen of verlengen van zo’n kaart. Wij stellen voor om een extra som van 50 euro te heffen op de huidige 22 euro. Zo trekken we het bedrag gelijk met de aanvraag van een reispas voor volwassenen die 72 euro kost.

Verwachten dat toekomstige burgers eerst bijdragen aan de samenleving waartoe ze willen behoren, is een gezonde visie om tot een duurzame gemeenschap te bekomen. In buurlanden is het al langer van tel.

Rookmeldercampagne

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Wij hameren er keer op keer op dat het stadsbestuur hier haar verantwoordelijkheid moet nemen. Daarom vroegen we actie in het kader van de Vlaamse rookmeldercampagne, want vanaf 2020 is het hebben van een rookmelder in uw woning verplicht.

Dit zou bijvoorbeeld kunnen door in de stadscommunicatie infobrochures te voorzien of zoals in de buurtgemeenten Kuurne en Waregem een tijdlang het geval was, op het stadhuis een rookmelderverkooppunt in te richten voor onze inwoners.

Na onze vraag tot actie op de gemeenteraad afgeketst te hebben, zien we nu dat de stad haar verantwoordelijkheid heeft opgenomen en actief communiceert en budget heeft uitgetrokken voor de aankoop van rookmelders. Oppositie voeren loont!

Hinder openbare werken, bereikbare handelaars

De werken in het centrum, onlangs nog bij de aanleg van het warmtenet in de Kortrijksestraat, brengen heel wat verkeershinder met zich mee. Tijdens deze werken blijven onze Harelbeekse handelaars wél bereikbaar. Maar we zien dat dit amper wordt gecommuniceerd naar onze inwoners, tot frustratie van onze handelaars.

Op de gemeenteraad klaagden we deze gebrekkige communicatie aan en eisten we een duidelijkere signalisatie langs onze wegen, alsook extra communicatie vanuit de stad. Werken brengen hinder met zich mee, maar vanuit de stad moet dit maximaal ingeperkt worden.

Nette en aangename stedelijke kerkhoven

Een nette en aangename omgeving op onze begraafplaatsen getuigt van respect. Al te dikwijls zien we echter dat de paden en het onderhoud verwaarloosd worden. Naar aanleiding van Allerheiligen en Allerzielen brachten we dit aan om ook snel resultaat te zien.

Bovendien dreigt op het kerkhof te Hulste een rij oude monumentale graven te verdwijnen waaronder zelfs een oud-burgemeester van Hulste ligt begraven. Wij pleiten voor het behoud van deze monumentale rij omdat ons erfgoed niet mag verloren gaan!

N-VA eist nieuw lichtplan

Het stadsbestuur besliste om de stadsverlichting te verkopen aan Fluvius, de beheerder van het energiedistributienet in onze stad. Dit is een besparingsmaatregel die op korte termijn geld in het laadje brengt, maar in de toekomst kunnen de kosten hoger oplopen. Daarom is het nodig om snel een omslag naar ledverlichting te maken.

Want Harelbeke heeft nog steeds de beslissingsbevoegdheid om hierin versneld te investeren. Een nieuw licht- en financieel plan dient zich aan om de toekomstmogelijkheden te bekijken. Zo kunnen de donkerste plekjes in onze stad ook opnieuw verlicht worden. Helaas viel onze oproep in dovemansoren.

Bureniftar: geen taak van de stad

Waarom neemt onze stad een deel van de organisatie en communicatie op zich bij de organisatie van een bureniftar? Voor de N-VA is het klaar en duidelijk: verenigingen mogen de gebouwen van de stad gebruiken als de regels nageleefd worden. Ook religieuze verenigingen. Faciliteren, is echter niet hetzelfde als mee organiseren. Bovendien gebruikte de stad een tweetalige communicatie over het gebeuren.

Het stadsbestuur kadert dit binnen integratie en samenleven. Met de N-VA zijn we van mening dat er voldoende activiteiten zijn die een pak meer bijdragen tot integratie.

Geluidsberm E17 te Stasegem

Al geruime tijd volgen wij het dossier van de geluidsberm aan de E17 te Stasegem op. De inwoners van de Keizershoek vragen dit al jaren tot er onder toenmalig minister Ben Weyts (N-VA) eindelijk schot in de zaak kwam. Begin 2020 zullen de werken aanvatten. Geen dag te laat voor de inwoners.

Bovendien zal ook aan boscompensatie gedaan worden, omdat de aanleg helaas zal zorgen voor de rooi van bomen. In Harelbeke zal daarom extra bos gecreëerd worden.

130 euro éxtra belasting per gezin

Op de allerlaatste gemeenteraad van 2019 kondigde het stadsbestuur aan dat de belastingen (onroerende voorheffing) zouden verhoogd worden voor de komende jaren. Dit komt neer op zo’n 65 euro extra per persoon per kaar, of voor een gezin minstens 130 euro erbij. Daarbovenop worden er heel wat heffingen verhoogd met 20% of meer (kostprijs vuilniszakken, sportkampen, huur gemeentelijke zalen, aanvragen voor een omgevingsvergunning …)

Onaanvaardbaar voor de N-VA! Zeker omdat het stadsbestuur amper in eigen boezem kijkt. Zo blijven de personeelskosten uitermate hoog en wordt er te weinig gekeken naar bestuurlijke efficiëntiewinsten. Wij reageerden dan ook fors op deze verhoging die iedere Harelbekenaar in zijn portefeuille treft.