Lichtplan in Harelbeke wordt opnieuw aangepast. N-VA Harelbeke uit bedenkingen.

Op 22 november 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Opnieuw wordt het lichtplan in Harelbeke bijgestuurd. De gedoofde lichturen worden namelijk verlengd. N-VA Harelbeke hekelt de te ruime ochtendlijke verlenging tot 6 uur.

Het doven van de lichten werd reeds in verschillende fasen afgelopen de jaren uitgerold in stad Harelbeke. Zo werd de vorige legislatuur beslist om de straatverlichting steeds te doven op weekdagen tussen 23u30 en 4u30. Dit leverde een besparing van 87.000 euro op per jaar. De verledding deze legislatuur zou een besparing van 300.000 euro moeten opleveren.
Het stadsbestuur is echter van plan om verder te gaan en de gedoofde uren te verlengen. Gemeenteraadslid Patrick Claerhout uit zijn bedenkingen: “Het stadsbestuur wil de lichten nu gedoofd houden van 23u t.e.m. 6u en dit ook op zondagnacht en dus vijf op zeven dag van de week. Dat het bestuur in deze energiecrisis zoekt naar extra energiebesparingen is logisch, maar de N-VA stelt zich vragen bij de ochtendlijke twee uur verlenging van 4u30 naar 6u. De lichten gedoofd houden tot zes uur is te lang, zeker in deze donkere wintermaanden. Heel wat mensen zijn dan al op de baan voor hun werk. Op zijn minst zouden de lichten om 5 uur toch moeten branden.”

CD&V maakt bocht

Dat deze aanpassing wordt doorgevoerd onder de ogen van de CD&V is opmerkelijk. Des te meer omdat het nog een pak verder gaat dan het voorgaande plan. De vorige legislatuur werd de bijwerking van het lichtplan immers sterk bekritiseerd door de partij met een resolute tegenstem in de gemeenteraad tot gevolg.