Groene speelplaatsen

Op 9 december 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs, Natuur & milieu

De tijd van de saaie, grijze betonnen speelkoer is voorbij. Groene speelplaatsen zijn de toekomst. Vergroening is niet zomaar een bloemperkje en drie bomen. Het is een concept om kinderen actief en creatief te laten kennis maken met de natuur. Gericht investeren in groene belevingsplaatsen van al onze gemeentelijke scholen is waar N-VA Harelbeke naar streeft.

Naast de investeringen die de stad systematisch doet op het vlak van digitalisering voor de scholen, moet ook voldoende aandacht gaan naar het buiten spelen van onze kinderen. Recent werd in de gemeenteraad op initiatief van N-VA akkoord gegaan met de heraanleg van de Stedelijke basisschool Noord te Hulste. Een heraanleg die natuurrijk en avontuurlijk is, een die het buitengevoel stimuleert.

Speelheuvels met tunnels, klimrekken, speeltoestellen, graspleinen en een amfitheater moeten de leerlingen activeren op de speelplaats. Naast speelplezier is ook sociale bewustmaking een belangrijk onderdeel geworden van de speelkoer. Een moestuin, insectenhotels en een wilgenhut moeten de kinderen bewust maken van respect voor de natuur. “Door leerlingen op een laagdrempelige manier te activeren tijdens hun speelpauze creëren we een actieve schoolgemeenschap. Werken in groepsverband voor het onderhoud, kennismaking met de natuur en respect hebben voor materiaal zorgt ervoor dat een sociaal engagement wordt aangeleerd. Dit zijn initiatieven die de N-VA ten volle ondersteunt,” legt Wout Patyn uit.

“Om dit project te kunnen realiseren is een samenwerking tussen de stad en de leerlingen, oudercomités, leerkrachten en directie essentieel. Inbreng vanuit de schoolgemeenschap is belangrijk om zo gehoor te kunnen geven aan de noden en ideeën die er heersen,” sluit schepen van onderwijs Patrick Claerhout af.