Bavikhoofse markt is succes

Op 9 oktober 2017, over deze onderwerpen: Economie

Al enkele jaren kent Bavikhove een tekort aan handelszaken. Het gebrek aan aanbod van dagelijkse producten maakt het voor de Bavikhovenaar moeilijk om dichtbij inkopen te doen. Daarbij is het voor mensen met een verminderde mobiliteit niet aangenaam om steeds een verre verplaatsing te maken. De N-VA wou dit probleem aanpakken. En met succes.

N-VA schepen Patrick Claerhout kwam met een oplossing. “Samen met een marktkramer had ik de idee om een wekelijkse markt te organiseren in Bavikhove. Hiermee wordt de nood aan dagelijkse waren van de Bavikhovenaars al deels ingevuld. Nu kunnen mensen te voet of met de fiets inkopen gaan doen. Zo worden verdere verplaatsingen vermeden. Bovendien zijn lokale markten plaatsen waar sfeer en sociaal contact bloeien.”

De markt gaat iedere week door op maandagnamiddag van 13.30u tot 18u. Dit is strategisch gekozen omdat in de regio het marktaanbod op die dag minder ingevuld is. Het aanbod is voorlopig beperkt tot voedingswaren. Vleeswaren en vis, groenten en fruit, kaas en zuivel, en snoep en gebak worden er aangeboden. Indien mogelijk denkt schepen Claerhout aan verdere uitbreiding.

“Door te werken met vaste abonnementen voor de handelaars en niet met losse plaatsen, blijft het aanbod steeds gegarandeerd. Ik merk dat zowel de inwoners als de marktkramers heel tevreden zijn met het initiatief,” zegt Claerhout. De N-VA heeft het doel om aan te tonen dat er voldoende kansen en mogelijkheden zijn voor lokale handelaars in Bavikhove. “Wij willen als partij voldoende aandacht schenken aan de lokale economie. Niet alleen in Harelbeke, maar ook in haar deelgemeentes,” voegt voorzitter Filip Vandeputte toe.