N-VA Harelbeke wil alleen erkende moskee

Op 26 januari 2017

HARELBEKE - De komst van een gebedshuis in de Kortrijksesteenweg heeft bij de aankondiging heel wat controverse veroorzaakt. De aanvraag lokte heel wat protest uit. Uiteindelijk werd er ook bezwaar ingediend. N-VA Harelbeke pleit ervoor om enkel een erkende moskee toe te laten. Dan moet men er Nederlands spreken en kan er controle plaatsvinden.

“Elke aanvraag wordt zorgvuldig bekeken in het schepencollege. Als daarbij bezwaren geuit zijn dan worden die allemaal in overweging genomen. Dit gebeurt binnen een neutraal juridisch kader,” zegt schepen Patrick Claerhout (N-VA). Mobiliteit en parkeerruimte zijn voor de huidige locatie niet problematisch. “VZW Bader heeft immers aangegeven de nodige 34 parkeerplaatsen zelf te voorzien. Dit kan op de beschikbare ruimte naast het gebouw. Het ligt bovendien niet in een rustige woonwijk en de Kortrijksesteenweg is vlot bereikbaar.”

Gebruik van Nederlands en controle cruciaal

De partij is zich ervan bewust dat in Harelbeke weinig mensen staan te springen om een gebedshuis in eigen straat. Op vraag van N-VA Harelbeke ijvert het stadsbestuur voor een erkenning van de moskee. “Twee zaken zijn van cruciaal belang. Ten eerste hameren we op het gebruik van de Nederlandse taal. Ten tweede dat er geen risico bestaat op zaken die in strijd zijn met de grondwet. Daarom zijn de controles en verplicht gebruik van Nederlands de hoofdargumenten om voor zo’n erkenning te ijveren.” zegt schepen Annick Vandebuerie (N-VA).

“De islam is een erkende godsdienst en heeft evenveel rechten als een andere religie. Maar we moeten wel werk maken van één Harelbeekse gemeenschap en geen verschillende naast elkaar. Een officiële erkenning is voor ons daarom noodzakelijk om tot een goede integratie te komen. We hebben er dan ook een principieel probleem mee als die stap tot erkenning niet zou worden gezet,” besluit de schepen.

De schepenen van N-VA Harelbeke verdedigen dit standpunt op het college. Er zal vanuit het college een brief verstuurd worden aan vzw Bader met de vraag tot erkenning. Ze hopen dat de betrokken moslimgemeenschap ondertussen zelf de nodige stappen onderneemt. “Een dergelijke erkenningsaanvraag gebeurt immers op initiatief van de moslimgemeenschap zelf via de federale instelling. We wachten daarom nog af wat de reactie zal zijn en hopen uiteraard dat die positief is,” aldus schepen Annick Vandebuerie.

Openbaar gebedshuis

Verder doet N-VA Harelbeke ook een oproep. In het verleden is  gebleken dat de moslimgemeenschap van VZW Bader openstaat om met de buurtbewoners en het stadsbestuur in dialoog te treden. Het gebedshuis zou openstaan voor eenieder die geïnteresseerd is. Iedereen zou een bezoekje mogen brengen. “Het zou geen slecht idee zijn om daar werk van te maken. Het gaat immers om een lokale verhuis binnen Harelbeke, dus wat dit betreft is de drempel zeker niet hoog."